Google, YouTube a Facebook pracují na cenzuře svého obsahu

0

Ve svém nejnovějším videu Paul Joseph Watson shrnul to, o čem se na nezávislých webech mluví už nějaký čas. Facebook spolu s Google a YouTube (Google je vlastníkem YouTube) pracují na cenzuře svého obsahu. Cílem je dostat z internetu tzv. extremistické materiály a tzv. fake news.

Facebook cenzuru provádí již dlouho pomocí vlastní kontroly a pomocí nahlašování tzv. závadného obsahu. Odvolání proti zásahu ze strany Facebooku je komplikované a většinou nikam nevede. Na konci minulého roku zakladatel Facebooku Mark Zuckerber představil 7 bodů plánu, jak na Facebooku eliminovat tzv. fake news. To samozřejmě mohou být zcela vymyšlené a nepravdivé zprávy, ale existuje obava, že zasaženy budou i nezávislé weby, které píší pravdu, ale tato pravda není v souladu s oficiální linií. Toto je 7 bodů eliminace fake news z Facebooku slovy Marka Zuckerberga.

  1. Silnější odhalování. Nejdůležitější věcí, kterou můžeme udělat, je zlepšit naši schopnost klasifikovat dezinformace. To znamená lepší technické systémy k odhalení toho, co lidé označí jako falešné, než to udělají sami.
  2. Snadnější reportování. Vytvořit prostředí, ve kterém lidé mohou snadněji reportovat příběhy jako falešné, což nám pomůže zachytit dezinformaci rychleji.
  3. Ověření třetí strany. Je mnoho respektovaných organizací ověřujících fakta a některé jsme oslovili. Plánujeme oslovit mnohé další.
  4. Varování. Zkoumáme označené zprávy, které byly nahlášeny jako falešné třetími stranami nebo naši komunitou a ukazujeme varování, když je lidé čtou nebo sdílí.
  5. Kvalita vztahujících se článků. Vystavujeme zákaz příběhů, které se objevují u vztahujících se článků v sekci News Feed.
  6. Narušování ekonomiky fake news. Mnoho dezinformací je založeno na finančně motivovaném spamu. Narušujeme jejich ekonomiku přísnější politikou reklam.
  7. Naslouchání. Budeme pokračovat v práci s žurnalisty a dalšími v mediálním prostředí, abychom získali jejich pohled, konkrétně, abychom lépe pochopili systémy ověření faktů a lépe s nimi pracovali.

Zkušenost z České republiky říká, že zmíněné respektované třetí strany, které ověřují fakta, nejsou nezávislé, ale jsou ideově motivované. Problém je v tom, že budou hlavním arbitrem rozhodování, co je fake news a co ne. Pokud se k jejich rozhodnutí přidá klikací kampaň na Facebooku, kdy se větší počet lidí domluví na označení nějaké stránky, jako fake news stránky, osud takové stránky je prakticky zpečetěn a odvolání neexistuje. A to je obrovské a reálné riziko cenzury obsahu Facebooku.

Podobný plán má Google a YouTube, ačkoliv ještě nebyl zveřejněn žádný konkrétní seznam bodů. Google už v tuto chvíli má funkční algoritmy, které mu umožní nežádoucí obsah odsunout z vyhledávání na poslední stránky. Budete hledat stránku, kterou Google označí jako fake news nebo extremismus, a tuto stránku buď nenajdete vůbec, nebo určitě ne na prvních místech vyhledávání.

Stejně tak v případě YouTube, kde se videa hledají podle tagů či klíčových slov v jejich názvu. Opět existují možnosti, jak nežádoucí videa nechat z výsledků vyhledávání zmizet. Kromě toho budou nežádoucí účty přístupné jen divákům starším 18 let, což opět o něco víc sníží jejich organickou viditelnost.

Google ani YouTube tyto stránky nesmaže, jen je prostě nenajdete. A stejně jako v případě Facebooku zde hrozí riziko neobjektivního hodnocení, co je extremismus a co je fake news. Nezávislé pravicové weby a YouTube kanály mají obrovskou sledovanost, na rozdíl od webů establishmentu a YouTube kanálů různých levicových agitátorů, a cenzura je jediným způsobem, jak s jejich úspěchem bojovat, když nejsou argumenty.

 

Comments

comments