“Umělecký” projekt šlape po českém národním dědictví

0
Foto Facebook Ondřej Bělica

Minimálně rozporuplný je projekt v Brně působícího “umělce” Ondřeje Bělicy, jehož výsledkem je jeden zničený obranný bunkr vystavený na ochranu naší státní hranice před nacistickými okupanty.

Projekt, kterému dal Bělica název BunkerKunst, je podle jeho slov “experimentální platforma zkoumající potenciál a současnou roli postarmádních objektů.” Postarmádními objekty je myšlena právě síť ochranných bunkrů, které nás v roce 1938 měly chránit před očekávaným vpádem německé armády, a jsou dodnes němým dokumentem sice marné, ale přeci jen snahy tuto zem bránit proti silnějšímu nepříteli.

Foto Facebook Ondřej Bělica

Ondřej Bělica to ale vidí jinak. “Pointou projektu Bunker Cut je deaktivace architektury určené k zabíjení,” vysvětluje na své Facebookové stránce. To je ale naprosté obrácení významu těchto bunkrů. Poslání bunkru, který stojí na jednom místě, a nemůže se pohybovat, není útočné, ale obranné. Pokud mělo sloužit k zabíjení, tak k zabíjení agresorů.

Ondřej Bělica se svým týmem jeden takový bunkr, bez přehánění naší národní památku, úmyslně zničil v nějakém výrazu svého domýšlivého uměleckého projevu. To vše, jak uvádí, se souhlasem majitele pozemku, starosty obce a za spolupráce místních obyvatel.

Foto Facebook Ondřej Bělica

Dejme takovým umělcům volnou ruku a za pár let nebude stopy po tom, že jsme se v roce 1938 chtěli 7 krát silnějšímu nepříteli bránit. Nechme je ničit naše historické památky a pak od těch samých lidí poslouchejme, že nemáme žádnou historii. Dovolme jim rozřezat kusy betonů a s vážnou tváří předstírat, že je to “komunitní projekt vedoucí k diplomovým pracem na FA a FAVU v Brně.”

Nebo se braňme a postarejme se o to, aby některé stavby a místa, ač na soukromém pozemku, zůstaly nedotknutelnými. Nebo aby je alespoň nikdo nemohl zesměšňovat. Je to plivnutí do tváře všem, kdo mezi lety 1938 a 1945 bojovali a zemřeli při obraně této země.

Comments

comments