Seriál Babylon Berlín očima Středoevropana

0

Přiznám se, že jsem nadšený, ale vybíravý televizní divák. Úplně nerozumím lidem, kteří televizi ze svého života zcela odstřihli, když stačí jen nesledovat televizní zpravodajství, politické debaty, a vybrat si to, co člověka baví. Například já dlouhodobě sleduji jen starší filmy, ať už ze zahraničí, ukazující náš svět, když za to ještě stál, i ty české, které zase vyvolávají velkou nostalgii. A úplně nejraději sleduji filmy poválečné a filmy z raného období komunistického režimu, a to hlavně proto, že jsou plny národního patosu, který mám tak rád, tak i národního nadšení pro věc, která se v reálu sice ukázala obludnou, ale na obrazovce dává pozitivní příklad. Například hrdinům Anny proletářky, tak jak jsou napsaní, se nedá vytknout nic, naopak jejich protivníkům úplně všechno.

Nicméně i přesto mi neunikl právě vysílaný seriál Babylon Berlín, který je ze současnosti, a tvrdí se, že jde o nejdražší německý filmový projekt všech dob. Odehrává se v Berlíně v roce 1929, což bylo v tomto vpravdě frontovém městě různých světů a ideologií období těch nejtěžších bojů. Je to doba, kdy na Alexander Platz v Berlíně se svými kamarády působí pozdější mučedník nacistické strany Horst Wessel, a jeho šéf, doktor Goebbels je odhodlán z Berlína, rudé pevnosti a nejvíc rudého města v Evropě po Moskvě udělat pevnost hnědou. Je to doba, kdy komunisté ovládají celé čtvrtě, jako byl především Wedding, ale i Kreuzberg nebo Neukölln, a mají heslo “zbít fašistu kdekoliv na něj narazí”. Je to doba, kdy berlínskou policii vede Žid Bernhard Weiss, který válčí nejen s nacisty a Goebbels ho posměšně nazývá Isidor, ale i s komunisty a všechny tyto tři frakce spolu zuřivě o Berlín bojují.

Je to ale i skutečný Babylon dekadence. Paradoxně, centrum kdysi ultra-konzervativního prušáckého státu se po První světové válce stalo kosmopolitním městem té nejnižší morálky, všudypřítomné prostituce všeho druhu a druhu umění, které především nacisté nazývali Zvráceným.

Seriál Babylon Berlín tento dekadentní svět ukazuje v celé jeho nahotě a jak je pro současnou německou produkci trochu typické, komunisty zde spíše idealizuje.

Ti jsou zde ukazováni ať už jako dobří, bídou zasažení němečtí lidé, kteří jen bojují za sociální spravedlnost proti konzervativnímu státu. Nebo jako nelítostní vrahouni prostřednictvím Stalinových agentů, kteří v Berlíně mezi ruskými emigranty loví trockisty.

Hlavní hrdinka, která touží po práci kriminální vyšetřovatelky na vraždách, si v hladovém Berlíně přivydělává prostitucí v přepychovém nočním klubu, který by byl pro mnoho lidí jistě mokrým snem. Zatímco nahoře na parketě se tančí a k tanci a poslechu hraje hlavně swing a zpívá zpěvačka převlečená za muže s nalepeným knírkem, dole se odehrává placený sex všeho druhu pro všechny, kdo si zaplatí.

Hlavní mužský hrdina, policejní vyšetřovatel, který se snaží odhalit vyděračskou aféru, se zase při prvomájových událostech roku 1929 připlete k srážkám policie s komunisty, kteří jsou na ulici nemilosrdně stříleni z obrněných vozů, a divák z něj má pocit, že mu proti srsti není ani prostředí dekadentních nočních klubů, a nakonec ani ti komunisté.

Po čtvrté epizodě si však kladu jednu zásadní otázku: Kde jsou nacisté? Zatím po nich totiž není v seriálu ani vidu ani slechu. Na to, že reálně v té době měli celý Berlín polepený svými plakáty a téměř denně se pouštěli do střetů s komunisty i v jimi ovládaných čtvrtích, navíc byli od roku 1928 v Parlamentu, tak v seriálu zatím neexistují. Jak už jsem si stihl načíst, krátce se objeví až v poslední epizodě, nicméně jejich vlivu v tehdejší době takový “štěk” neodpovídá.

Dalo by se to pochopit, pokud by záměrem scénáristů bylo zaměřit se jen na dekadentní “babylonskou” tvář Berlína, ale co tam potom dělají ti komunisté? Pořádná bitva mezi Hnědými košilemi a bojovníky Rudé fronty by celkové atmosféře seriálu jen prospěla.

Seriál je každopádně zajímavou sondou do života v Berlíně na konci 20.let a dává i určitou odpověď na to, proč se nakonec nacisté stali nejsilnější stranou Německa. V úterý běží další dva díly.

Komentáře

komentáře