Lovecraftova země. Nový “black power” seriál na HBO

0

Včera večer jsem sledoval první díl nového seriálu HBO nazvaný Lovecraftova země. Je zajímavé, jak se zintenzivňuje filmová produkce děl, které jsou zcela otevřeně zaměřené proti bílým. Souběžně s tímto seriálem na HBO totiž dokola opakují výtvor zvaný “Spiknutí proti Americe”.

Jak říká popisek seriálu Spiknutí proti Americe, “líčí vývoj událostí z pohledu chudé židovské rodiny z New Jersey, jejíž členové sledují politický vzestup Charlese Lindbergha, slavného letce a populistického rasisty, který se chopí prezidentského úřadu a nasměruje Ameriku k fašismu.” Čím se Lindbergh provinil, že si na něj tvůrci seriálu vzpomněli? Po vypuknutí Druhé světové války stál v čele hnutí America First, které usilovalo o nezapojování USA do válečného konfliktu v Evropě. Jde tedy o přímou souvislost s Donaldem Trumpem, který rovněž razí heslo America First a v Americe upřednostňuje Američany, což je podle těchto lidí fašismus.

Ale zpět k Lovecraftově zemi. Před pár lety jsem psal recenzi na film “Black Panther”. Ten je o fiktivní zemi ukryté v Africe zvané Wakanda, kde černoši neomezováni bílým rasismem vytvoří technologicky nadřazenou zemi. O tom, proč se jim to nepovedlo předtím, než se v Africe první běloši objevili, ale film mlčí. Rutinně jsem se podíval na popisek k seriálu Lovecraftova země a trochu mi spadla brada. Stojí v něm toto: “Sleduje mladého Atticuse Freemana (Jonathan Majors), který se v padesátých letech minulého století vydává spolu s kamarádkou Letitiou (Jurnee Smollett-Bellová) a strýcem Georgem (Courtney B. Vance) pátrat po zmizelém otci (Michael Kenneth Williams) napříč Spojenými státy, kde platí zákony Jima Crowa. Tak začíná boj o přežití, v rámci něhož jsou nuceni čelit jak všedním hrůzám bílé Ameriky, tak škodolibým duchům, jako vystřiženým ze stránek tajuplných příběhů H.P. Lovecrafta.”

Všední hrůzy bílé Ameriky. Představte si, že je vám 15 let a jste Američan, a tak jako většina vašich vrstevníků nevíte skoro nic o historii. Minulost je vám zprostředkována skrze filmy a seriály a protože visíte jen na Netflixu nebo na HBO, které jsou svou proti-bílou propagandou známé, musíte si o 50.letech minulého století v Americe myslet šílené věci. Nikdo se pak nemůže divit tomu, že dnes máme v USA mladou generaci, která je bílá, ale nenávidí vše bílé. Pokud to do vás perou od rána do večera, skutečně věříte tomu, že v 50.letech, kdy většina obyvatel USA byla bílá, každý černoch, co vlezl do bílé čtvrti, byl zlynčován, a to vše s posvěcením úřadů.

Dějová linka seriálu ukazuje strýce hlavního hrdiny, který píše průvodce pro černochy v Americe. Takový průvodce skutečně existoval a říkalo se mu Zelená kniha. V segregované Americe existovaly hotely a restaurace, které byly jen pro bílé, nebo naopak jen pro černé, a pokud jste vyrazili na cestu, bylo dobré jako černoch vědět, kde si můžete dát večeři. Seriál to ukazuje trochu jinak a průvodce má černochům ukázat, kudy nejezdit, protože je tam mohou zmrzačit, nebo zabít.

Je za mnou teprve první díl, ale vše je zatím dle původního očekávání. Černoši jsou zde vylíčeni beze zbytku jako velice inteligentní, citliví, slušní lidé, kteří mají na víc, než jim bílá Amerika dovolí. Rodina hlavního hrdiny ze svého bytu v jižním Chicagu pozoruje teleskopem hvězdy a dcera kreslí komiks o černošce létající do vesmíru. Bílí jsou zde zatím zobrazeni jen jako kulisy, které když jsou na scéně, tváří se nepřátelsky, nebo vystupují primitivně. Pokud je o nich řeč, jen v negativním duchu. Ať už jde o hudbu, kdy na koncertě v Chicagu černá zpěvačka klade řečnickou otázku davu, “snad nechcete poslouchat nějaký běloušský sračky”. Nebo jen o jejich samotné bytí, když trojice hlavních postav projíždí okolo hasičské stanice, kde venku sedí tři bílí muži se psem, a celý záběr je dramaticky zpomalený.

Scénka s hasiči má své pokračování, když si trojice ve stejném městě zajde do restaurace, která je v průvodci označena jako k černým přívětivá. Restaurace má ale nové jméno a majitele a když se trojice vevnitř usadí, číšník je očividně vyděšený a uteče někam dozadu. Černá dívka pak vyslechne jeho telefonní hovor a za chvíli již trojice utíká z hospody pronásledovaná dvěma hasičskými auty, ze kterých na ně bílí střílí z pušky. Ano, seriál se tváří jako Drama / Fantasy / Horor / Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller, ale divák musí bezpochyby věřit, že takhle v Americe 50.let vypadala pro černochy realita všedního dne. Všední hrůzy bílé Ameriky. Kdo na bílou Ameriku před rokem 1965 nostalgicky vzpomíná, tak přece musí být čisté zlo.

Seriál je mnohem hlubší, než jen to. Je to trochu lehčí horor s mysteriozním nádechem. Ale právě fakt, že je zasazen do bílé Ameriky vytváří mentální spojení mezi hororem a zemí, která byla vytvořena pro bílé lidi. Tedy něco, co vám vstoupí do podprahového vědomí. Běloch = zlo, strach. Černoch = dobro. Opět soudím jen podle prvního dílu, ale černé postavy tu jsou zatím zobrazeny jako lidské, tedy člověčí se svými dobrými i špatnými stránkami. A běloši buď jako zlo, nebo jako démoni. Sledovat seriál jako příslušník nebílého etnika, vůči bílým ve mně dojem ze seriálu zanechá jen negativní pocity. Jako běloch, který již podlehl kultu viny za své vlastní bytí, se ve mně tyto pocity jen umocní. Vysílat takový seriál v době, kdy Amerika stojí na prahu rasové války, a v ulicích řádí revolucionáři, co nenávidí vše bílé, je hodně silná káva.

Komentáře

komentáře