Recenze dalších dílů Lovecraftovy země

0

Před měsícem jsem napsal recenzi na první díl seriálu HBO Lovecraftova země. A věděl jsem, že to není recenze poslední. V pondělí běžel šestý díl, jehož obsah mě zase zvedl z gauče, a s těmi z vás, kdo to nesledují, se o jeho obsah musím podělit. Ale podíváme se i na díly předchozí.

V druhém díle se hlavní hrdina spolu se svým doprovodem dostane do paláce uprostřed lesů. Dozví se, že je jediným potomkem člověka, co palác vybudoval, a který zároveň založil okultní řád. Hrdina Atticus je ale černý a dávný zakladatel řádu bílý. Z vyprávění vyplyne, že znásilnil svou černou otrokyni, a Atticus je po dvou staletích produktem tohoto míšení. Díl není moc zajímavý, až na scénku z vesnice, kde místní dívka v rozhovoru s Atticusem a jeho černošským doprovodem hovoří ve vtipných jinotajích o černých medvědech, co vždy vlezou kam nemají. Kteří jsou inteligentní, ale ne opravdu inteligentní. Ale že to stačí na to, aby dělali neplechu. Tento dvojsmyslný dialog mě bavil.

Ve třetím díle se dívka Leti, která v předchozích dvou dílech doprovázela Atticuse, nastěhuje do prázdné vily v severní části Chicaga. Platí to i dnes, že v jižní části Chicaga žijí černí a v severní části bílí. V 50.letech se navíc černí na severu Chicaga ani nevyskytovali, takže tu máme díl, který ukáže reakci místních na nově příchozí. Dům je ale začarovaný a celý díl je velká duchařina. Na jeho konci se do domu, v reakci na rituální obětování kozy, ke kterému před domem dojde, snaží dovnitř dostat tři běloši, aby černé obyvatele vyhnali. Jsou ale zmasakrováni duchem domu.

Čtvrtý díl není rasově a politicky moc zajímavý. Až na pasáž, která poukazuje na dávného zakladatele okultního řádu, co pro získání tajemství jisté knihy zradil a navěky uvěznil příslušníky jednoho domorodého kmene.

V pátém díle už se násilná protibílá podstata seriálu zase rozjíždí naplno. Sestra Leti se prostřednictvím bílé dívky, která je dcerou posledního velmistra řádu, dostane k možnosti měnit se v bělošku. Proměna funguje jako u motýlů a k jejímu fungování je třeba vypít lektvar, který má omezenou účinnost. Sestra Leti, Ruby, se promění v atraktivní bělošku, a zkouší si, jaké to je být v kůži krásné bílé ženy. Autoři seriálu nám ukazují kontrast, který se dostává ji v bílé kůži, versus to, když je ve své černé kůži. Ruby získá práci manažérky v obchodním domě a při jedné příležitosti vezme své podřízené, i svého šéfa, do jižního Chicaga. Bílé holky, které předtím nadávaly na černé jako na zvířata, tu v baru mlsně koukají na místní černé mladíky. Šéf si dá pár drinků a obtěžuje jedinou černou zaměstnankyni obchoďáku, kterou firma vzala, aby ukázala svou vlídnou tvář. Když ho dívka odmítne, šéf druhý den Ruby řekne, že by černou zaměstnankyni měli vyhodit. Ruby ho naoko svádí a v rámci jakési předehry, ho sváže a svleče. Pak mu podpatkem své boty do krve rozseká anální otvor a nakonec se před ním promění zpět do své černé podoby, aby viděl.

Nejvíc je ale šestý díl. Ten se odehrává v jižní části Koreji v době války na tomto poloostrově. Asi nikdy jsem neviděl film, nebo seriál, který by ukazoval komunistický sever jako něco dobrého, a jih jako něco špatného. Možná trochu MASH. Ale tady je vše naostro.

Dějově se příběh odehrává před všemi předchozími díly, když Atticus jako voják v Koreji sloužil. Hlavní hrdinkou je tentokrát korejská dívka, která je zakletá, a aby se kletby zbavila a očistila i svou matku, musí se vyspat se stovkou mužů, které při milostném aktu zabije. Vidíme scény, kdy balí nové a nové muže a přivádí je do domu své matky, kde je zabijí tím, že se promění ve vraždící stvůru. Vedle toho pracuje v nemocnici, kde má jednu velmi milou a muži obletovanou kolegyni. A pak začne Korejská válka. Pokud znáte historii této války, víte, že komunističtí Korejci ze severu již téměř obsadili i celý jih, ale byli zastaveni příchodem Američanů a dalších vojáků OSN. Příchod Američanů je v seriálu nicméně ukázán velmi dramaticky, a Američané jsou zde ukázáni jako okupanti.

Dívčina kolegyně v práci se ukazuje jako komunistka, která je na jihu součástí komunistických buněk. Při jedné procházce venku obě dívky vidí, jak dav Korejců chytí údajného komunistu, a oběsí ho. Komunistická dívka zatíná pěsti a divák ze scény získává ke komunistům sympatie. Jsou zde zobrazeni jako oběti. Záběr na smějící se americké vojáky, co popravu pozorují, je pak má znelidštit. Korunu všemu dodává tvrzení komunistky, že američtí vojáci znásilňují korejské ženy, na což druhá dívka odpoví, že to ví. Krátce na to je několik sester z nemocnice zatčeno a odvezeno někam do polí, kde je na kolenou vyšetřují američtí vojáci. Hledají komunistické špiony a než se komunistka přihlásí, dvě dívky zastřelí.

Historická pravda je ale to, že američtí vojáci v Koreji pouze bojovali. Na rozdíl od vietnamské války nejsou z Koreje známy případy znásilnění z jejich strany. Jakékoliv vyšetřování civilistů bylo v režii jihokorejské armády a policie. Američtí vojáci nezatýkali komunistické sympatizanty, ani je nezabíjeli. Divím se, že tato pasáž v USA ještě nevyvolala rozhněvanou reakci. Je to čistokrevné hanobení amerických vojáků v Koreji, a vyvolávání sympatií k severokorejským komunistům. Člověk by vznik takového scénáře čekal v Rusku, nebo v Číně, nebo v Severní Koreji, ale ne v USA. Dosud byl seriál jen protibílý, nyní se ukázal i jako protiamerický.

Ve světě lidí, kteří natáčeli Lovecraftovu zemi, jsou bílí zabíjeni tím nejbrutálnějším způsobem, černí je nahradí ve všech sférách života, a výklad historie ukáže bílé jako nenapravitelné zlo, a komunismus jako dobro. Jsem ve velkém očekávání, co příští pondělí přinese za nový díl.